Les membres actuels de l’Association sont au nombre de quatre : Electricité de France (EDF), l’Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire (IRSN), le Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives (CEA) et AREVA.

First Thomas S. Tenforde Topical Lecture: The Ethics of Radiological Protection

LOCHARD J.

Health Physics, 2016, Vol. 110, N° 2, pp.201-210

The International Commission on Radiological Protection system of radiological protection is based on three pillars: science, ethical and social values, and experience. As far as ethics and the protection of humans are concerned, the system combines the values of beneficence/non-maleficence, prudence, justice, and dignity. Beneficence and non-maleficence are directly related to the aim to prevent deterministic effects and to reduce the risk of stochastic effects. Prudence allows taking into account uncertainties concerning both the deterministic and stochastic effects of radiation on health. Justice is the way to ensure social equity and fairness in decisions related to protection. Over the past decade, the system has also integrated procedural values such as right to know, informed consent, stakeholder involvement and self-help protection, and reflecting the importance to properly inform and also preserve the autonomy and dignity of the individuals potentially or actually exposed to radiation. In practice, the search for reasonable levels of protection and tolerable exposure

levels is a permanent questioning that depends on the prevailing circumstances in order to act wisely; i.e., with the desire to do more good than harm (beneficence/non-maleficence), to avoid unnecessary exposure (prudence), to seek fair distribution of exposures (justice), and to treat people with respect (dignity).

(A1244)