Objectives and Achievements in the First Four Years of the EURANOS Project: European Approach to Nuclear and Radiological Emergency Management and Rehabilitation Strategies.

RASKOB W., GERING F., LOCHARD J., NISBET A., STAROSTOVA V., TOMIC B.

Radioprotection, Vol. 44, N° 5, 2009, pp. 481-486.

The 5-year multi-national project EURANOS, funded by the European Commission, started in April 2004. Integrating 17 national emergency management organisations with 33 research institutes, it brings together best practice, knowledge and technology to enhance the preparedness for Europe's response to any radiation emergency and long term contamination. After four years of operation the following achievements can be stated. Two handbooks to assist national and local authorities in the management of contaminated food production systems and inhabited areas in Europe have been developed in conjunction with a wide range of European stakeholders. A governance framework for the sustainable rehabilitation of long term contaminated territories has been developed and tested in France. Its implementation in Norway has started. A consistent methodology for calculating the best estimate possible of current radiological situation in both contaminated agricultural and contaminated inhabited areas has been developed. The migration of RODOS (Real-time On-line Decision Support System) to the operating system LINUX is completed. A mass consistent wind field model was implemented together with a particle model for complex terrain. A complete re-engineering of the system has started aiming to incorporate all the user's recommendations collected within the demonstration projects and the operational use of the system in emergency management organisations.

0901 A-1064

See web site