Les membres actuels de l’Association sont au nombre de quatre : Electricité de France (EDF), l’Institut de Radioprotection et de Sûreté Nucléaire (IRSN), le Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives (CEA) et AREVA.

How Long is Long-Term? Reflections based on over 20 Years of Post-Chernobyl Management in Norway.

LILAND A., LOCHARD J., SKUTERUD L.

Journal of Environmental Radioactivity, Vol. 100, 2009, pp. 581-584.

The radiation protection community has only recently started the important work of preparedness for long-term post-accidental management of radioactively contaminated areas, like for instance the EC projects STRATEGY, FARMING and EURANOS and the French authorities' CODIRPA and PAREX programmes. There are, however, different views concerning how long a long-term management might last. Based on the Norwegian and former Soviet Union experience after the Chernobyl accident, it is clear that a nuclear accident can entail decades of necessary management and rehabilitation of living conditions. The time period is dependent on a number of factors, e.g. amount of fallout, type of radionuclides, land use of contaminated area, number and density of people affected and available techniques and resources for implementing countermeasures. This paper discusses the management strategy implemented in Norway after the Chernobyl accident, the need for changing strategy over time and the important involvement of affected groups. Careful planning and reflections should be undertaken before actions are taken in the recovery phase, keeping in mind the possibility of decades with problems.

Keywords: Chernobyl; Long term; Countermeasures; Rehabilitation; Involvement of affected groups

0902 A-1071

See web site